Menopauza
Briga o zdravlju, Zdravlje

Kako preŽIVJETI menopauzu??

Menopauza

Menopauza je period u životu žene koji počinje zadnjom menstruacijom i traje do kraja života. Ulaskom žene u menopauzu završava njeno reproduktivno razdoblje. To je prirodna faza u životu svake žene. Većina žena u menopauzu uđe u dobi između 45-te i 55-te godine života.

Menopauza sa sobom nosi pozitivne i negativne promjene. Iskustvo svake žene je drugačije, individualno i takav bi trebao biti pristup smanjenju neželjenih simptoma.

Ulazak u menopauzu je najčešće genski predodređen, nije u svezi s brojem poroda, dojenjem, hormonskom kontracepcijom, visinom, težinom ni prvom menstruacijom. No, povezan je s pušenjem tako da kod takvih žena nastupa i do 2 godine ranije.

Sama dijagnoza menopauze postavlja se tek 12 mjeseci od zadnje menstruacije.

Vrste menopauze

Postoji nekoliko vrsta menopauze.

Prijevremena menopauza nastupa prije 40. godine života.

Rana menopauza nastupa između 40 i 45.  godine života žene. Razlozi mogu biti različiti, najčešće je u pitanju genetika, kirurški zahvati na jajnicima i maternici te lijekovi koji uzrokuju prestanak rada jajnika.

Kasna menopauza nastupa nakon 55te godine života. Kasniji ulazak u menopauzu nosi manji rizik od kardiovaskularnih oboljenja, osteoporoze, no veći rizik od karcinoma dojke, maternice i jajnika.

Premenopauza označava prijelazni period ulaska u menopauzu. U tom periodu žena ima menstrualna krvarenja, ali se suočava s raznim simptomima menopauze. Najčešći su znojenje, valunzi, napetost, neredovita krvarenja. Ovo razdoblje obično traje 4-6 godina prije menopauze.

Perimenopauza označava razdoblje oko menopauze koje je obilježeno poremećajima menstrualnog ciklusa. Traje više godina, a počinje 4 – 5 godina prije menopauze te obuhvaća prvih 5 godina postmenopauze.

Što je klimakterij?

Klimakterij je razdoblje koje uključuje perimenopauzu i prvih 10 godina postmenopauze.  Klimakterij je također prirodno razdoblje u životu žene.

Zašto žena ulazi u menopauzu?

Razlog ulaska u menopauzu je prestanak proizvodnje jajnih stanica, a time završava reproduktivno razdoblje žena. Žena rođenjem ima određenu zalihu jajnih stanica koje će jajnici proizvesti u toku reproduktivnog razdoblja. Svaki mjesec jedan (rjeđe dva) folikula se izdvoje kao vodeći, a ostali folikuli u tom ciklusu (mjesecu) propadaju. Žena u prosjeku ima 350 – 400 ciklusa u životu prilikom kojih se formira isto toliko 350 – 400 folikula. Nakon 40. godine života, menstruacije postaju sve neredovitije, a broj folikula je sve manji.  Iscrpljivanjem zalihe jajnih stanica, nastupa menopauza.

Simptomi menopauze

Premenopauza nastupa najčešće 3-5 godina prije menopauze. U tom periodu menstrualni ciklus se mijenja, najčešće se skraćuje. Krvarenja postaju neredovita, ponekad obilnija. Menstruacija počinje izostajati. Žene često u tom periodu posumnjaju u trudnoću, što je moguće, te se obraćaju svojem izabranom ginekologu. Najčešći simptomi u ovom periodu su valunzi vrućine i noćno znojenje, nagle promjene raspoloženja.

Žene se često susreću s promjenom tjelesne težine u ovom razdoblju, a koja je rezultat hormonalne promjene kroz koju žena prolazi. U tom periodu postotak mišićne mase opada, a metabolizam se usporava.

Često se javljaju naleti vrućine odnosno valunzi. Valunzi su često povezani s određenim navikama, odnosno postoje „okidači“ valunga. To mogu biti začinjena hrana, vrući napitci, vruća prostorija.

Ostali simptomi koji su također izraženi kod velikog postotka žena su smanjenje libida, suhoća rodnice, suha koža, poteškoće s spavanjem, učestalo mokrenje. Do pojave učestalog mokrenja dolazi zbog smanjenja elastičnosti mišića dna zdjelice i pomicanja organa uslijed toga. Rezultat je smanjenje mogućnosti mokraćnog mjehura za zadržavanjem mokraće, bježanje mokraće (inkontinencija), česte urinarne infekcije. U ovom slučaju može pomoći lokalna primjena hormonalne terapije te vježbe mišića dna zdjelice.

U slučaju bježanja urina na tržištu postoje pomagala za inkontinenciju. Attends anatomski ulošci certificirani su od strane proDERM instituta za dermatološka testiranja. Taj certifikat je znak da su odlični za kožu. Osim što su diskretni, nema neugodnih mirisa i urin se zaključa u jezgri uloška. Koža ostaje suha i zdrava. Postoje različite veličine uložaka kako bi zadovoljili vaše potrebe.

Čak 90 % žena prilikom ovog razdoblja susreće se s velikim umorom i iscrpljenosti. U ovom slučaju potrebno je uspostaviti redoviti ritam sna, uzimati dovoljne količine tekućine, redovito vježbati te se hraniti raznovrsno.

Vodite dnevnik

Jedan od načina kako otkriti što je uzrok nekog od navedenih simptoma je vođenje dnevnika. Prilikom pojave nekog simptoma potrebno je zapisati datum i vrijeme, opisati simptome, opisati prethodne radnje te postupak koji je nastupio nakon pojave simptoma. Analizom takvog dnevnika, mogu se ukloniti neki „okidači“ i na taj način smanjiti neugodni simptomi.

Kako ublažiti simptome menopauze?

Na tržištu postoji široka paleta proizvoda koji ublažavaju simptome menopauze. Žene mogu birati između prirodnih pripravaka kao što su kapi, čajevi i sintetskih kao što je hormonska terapija. U razgovoru s liječnikom, liječnik će preporučiti proizvod ovisno o simptomima s kojima se susreće žena. Ne postoji „čarobna formula“ već svaka žena istraživanjem pronalazi najbolje proizvod za sebe.

Ima li hrana utjecaj na simptome menopauze?

Znanstveno je dokazano da određena vrsta prehrane može utjecati i smanjiti simptome menopauze.

Preporuka je slijediti mediteranski tip prehrane koji je baziran na povrću, voću i ribi. Obroke smanjiti i podijeliti na više puta u toku dana. Svakodnevno konzumirati hranu bogatu kalcijem kao što su mliječni proizvodi, plava morska riba, srdele, brokula, naranče, zeleno lisnato povrće. Uvrstiti u obroke mahunarke: grah, grašak, leća, slanutak.  Povećati unos antioksidativnih namirnica kao što su krumpir, batat, mrkva, mango, papaja. Neizostavni dio su i „dobre“ masnoće, maslinovo i bućino ulje, orašasti plodovi (bademi, orasi, lješnjaci).

Preporuka je iz prehrane izbaciti konzervanse, rafinirani šećer.

Nudi li priroda rješenje?

Postoje prirodni pripravci, biljke, čajevi i kapi koji olakšavaju simptome kod nekih žena.

Donosimo preporuku nekoliko proizvoda s boljim rezultatima:

Crvena djetelina koja je jedan od najznačajnijih izvora izoflavona koji djeluju kao prirodni fitoestrogeni. Fitoestrogeni su zajednički pojam za nekoliko skupina tvari biljnog podrijetla koji su slični ženskim spolnim hormonima estrogenima. Crvena djetelina sadrži i vitamine B, D, C i cink, neophodnih za zdravlje žena u menopauzi jer utječu na funkcioniranje kardiovaskularnog sustava, zdravlje kostiju te na kognitivne sposobnosti. Studije su dokazale da je odrasla žena koja je koristila ekstrakt crvene djeteline tijekom tri mjeseca, imala znatno poboljšanje zdravlja vlasišta, kože i manje opadanje kose.

Korijen mace koji povećava razinu antioksidansa u tijelu. Antioksidansi su važni jer pomažu neutralizirati štetne slobodne radikale, sprječavaju kronične bolesti i oštećenje stanica. Maca pozitivno utječe na raspoloženje i ublažava simptome depresije. Maca ima pozitivne učinke na libido, a zbog regulacije i kontrole estrogena može ublažiti simptome menopauze.

Panax ginseng za koji su studije su pokazale da djeluje na kliničke simptome kao što su naleti vrućine, noćno znojenje, promjene raspoloženja, razdražljivost, tjeskobu, simptome depresije, suhoću rodnice, smanjeni libido, povećanje tjelesne težine, nesanica te stanjivanje kose, što su sve simptomi specifični za menopauzu.

Vitamini i minerali su jako antioksidansi. Preporuka je uzimati vitamin C, cink, selen, vitamin E. Konzumacijom raznovrsnog voća i povrća unosimo velike količine vitamina i minerala.

Dodaci prehrani

Na tržištu postoje različiti proizvodi koji ublažavaju simptome menopauze.

Što o menopauzi kažu stručnjaci?

U prilogu pogledajte video panel na temu menopaze. U panelu pod vodstvom voditeljice Barbare Kolar, sudjelovali su: doc. dr. sc. Ivan Fistonić, seksualna terapeutkinja Nataša Barolin Berić i voditeljica Sanja Dolažal. Saznajte kako je u menopauzu ušla Sanja Dolažal i s kojim simptomima se susretala, što preporuča ginekolog Fistonić kako bi se smanjili simptomi te kako živjeti menopauzu punim plućima.

Sanja Posavec, mag. ing.

Neka Vam zdravlje bude na prvom mjestu.

Vaš Elbi Medikal

0 0 glasovi
Ocjena članka
Pretplata
Obavjesti me
guest
0 Komentari
Inline Feedbacks
View all comments